Logga in eller registrera dig som ny medlem.

Fyll i användarnamn och lösenord!
    avancerad

ThailandForumResorTransport och administrationPengar och ekonomiÄmne: Varning - kronan i fritt fall.
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 Skriv ut 
Författare Ämne: Varning - kronan i fritt fall.  (läst 39449 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jonas70
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1478

Visa album

« Svara #140 skrivet: 090218, 11:34 »

Jag åker också i Mars och det är inga roliga kurser. Men när det är semester så skall man leva riktigt gott och glömma kursen och hur mkt totalen går på.

Jag växlade 20.000sek för några veckor sedan på 4,15 och skall växla 11.000 till innan jag åker (stannar 31 dagar). Forexkurs idag 3,84
Loggat
blue_saint
Medlem
**

Medlem nr.: 1390

Visa album

« Svara #141 skrivet: 090218, 12:42 »

Känns rätt surt sjunker och sjunker...Åker den 24de Mars och hoppas på en tvärvändning
Då är vi två som hoppas på en vändning till mars.
Och verkar som om vi blir två DIF:are i Thailand om jag tolkat ditt nick rätt Med glimten i ögat (blinkande)
Vi är tre i så fall.  Med glimten i ögat (blinkande)

Klockan slår, klockan slår...

Har f.ö. Klockan slår som ringsignal på min mobil Med glimten i ögat (blinkande)

Självklart är man Djurgårdare in i själen.
Trevligt med fin fint sällskap där nere synd att man dock missar premiären i allsvenskan men man kan inte få allt....

Nä går kursen upp mot 4,1 4.2 så blir det nog att köpa
Loggat
blue_saint
Medlem
**

Medlem nr.: 1390

Visa album

« Svara #142 skrivet: 090218, 12:45 »

Känns rätt surt sjunker och sjunker...Åker den 24de Mars och hoppas på en tvärvändning

Inte om moderaterna styr kronan åt det hållet. Hur fan kan man sänka räntorna ytterligare, när kronan faller på detta sätt?!?

Nä är inte den rätta lösningen för att stärka kronan men gissar på att de helt enkelt vill få mer pengar i rullning
Loggat
McTanner
Gäst
« Svara #143 skrivet: 090218, 13:05 »

Inte om moderaterna styr kronan åt det hållet. Hur fan kan man sänka räntorna ytterligare, när kronan faller på detta sätt?!?

Håller med. Är det inte snart dags för ett visst kronförsvar kanske? Eller accepterar man att valutan rämnar helt? Inte blir det bättre av att Thailand stimulerar sin ekonomi mer än sverige som lök på laxen.
Kom just hem(BKK) från Isaan (chum phae). Känns helt absurt att sitta bland plaststolar och annan bråte och förklara att man blivit 20%fattigare på ett år och nu på väg att bli 33% fattigare. Snart åker jag hem om det fortsätter utför, Thailand blir inte prisvärt helt enkelt. Trist men så är det. Tror det är många pensionärer här nere som börjar knorra! Men det kanske ingår i den moderata planen och ses som en positiv bieffekt av politiken..
Loggat
Martin
Administratör
Superhjälte

Medlem nr.: 1

Visa album

Hemsida
« Svara #144 skrivet: 090218, 13:32 »

Det är tyvärr det svenska modellen som visar sig gå åt skogen. Regeringarm riksbanken, lyssnar mer alla dumma svenskar som klagar på sina j***a lån de har tagit på sina hus och dylikt. Det är bara det man hör hela dagarna på nyheterna, hur syn det är för de som har stora lån. Och sedan sänker man räntan för att hög ränta är inte så bra för svenska folket. Ja, man får ju fan ta mig ta konsekvenser om man dragit på sig stora skulder, inte kunnat bo i hyreslägenhet och inte velat köra en äldre bil som man köpt för sina kontanter!
Loggat
Thaisvennen
Nykomling
*

Medlem nr.: 1915

Visa album

« Svara #145 skrivet: 090218, 13:37 »

de nivåer som kronan mot bahten är på nu var det även 1997 (den var då nere på minst 3.30) och 2002. utan att ha kollat exakt men skulle tro att en snittkurs sista 15 åren är kring 4.50.
obs:bara en grov gissning
Loggat
Crippa
Nykomling
*

Medlem nr.: 1678

Visa album

« Svara #146 skrivet: 090218, 13:37 »

Handlade en ring med Visa utstallt av Nordea idag. Pris 10 000 baht vilket motsvarade 2503 kr
Loggat
Jonas70
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1478

Visa album

« Svara #147 skrivet: 090218, 13:59 »

Jag bor i villa med inte så mkt lån. Jag skulle hellre se lite högre räntor än dessa sänkningar som bara förstör kronan och ekonomin. En ny bostadsbubbla bildas för att folk lånar till allt, tex bolån 95% och bilhandlarna har det tufft och lånar ut till låga räntor. Om det fortsätter så här så går det åt h-lvete helt med svensk ekonomi. Reporäntan gör att stibor räntan sänks vilket är bra för företag och banker emellan, men för oss vanliga så lånar tyvärr svensson till konsumtion ännu mera när räntan blir för låg.

Sänkning av reporäntan har inte så stor effekt på boräntor heller i längden, se på USA reporänta på nästintill 0-ränta men ändå boräntor på 5.51%. Underligt.
Loggat
proppen
Flitig postare

Medlem nr.: 1575

Visa album

« Svara #148 skrivet: 090218, 14:17 »

Man blir ju inte direkt glad över dagens kurs 384.91 på forex Arg
Loggat
Thaisvennen
Nykomling
*

Medlem nr.: 1915

Visa album

« Svara #149 skrivet: 090218, 14:18 »

Handlade en ring med Visa utstallt av Nordea idag. Pris 10 000 baht vilket motsvarade 2503 kr
lät som en bra kurs idag. jag var med om en underlig sak i fjol. tog ut 1.5 miljon baht här med visa på bank här (thai), då drog dom en summa från mitt konto i swedbank, en vecka senare så drog dom 12000 sek till, dom sa att kursen ändrats, men vänta en vecka kändes väl mycke, men tydligen kan dom göra så. Skulle vara intresant och veta vad som hänt om kursen gått åt andra hållet Leende (smiley)
Loggat
McTanner
Gäst
« Svara #150 skrivet: 090218, 15:43 »

Det är tyvärr det svenska modellen som visar sig gå åt skogen. Regeringarm riksbanken, lyssnar mer alla dumma svenskar som klagar på sina j***a lån de har tagit på sina hus och dylikt. Det är bara det man hör hela dagarna på nyheterna, hur syn det är för de som har stora lån. Och sedan sänker man räntan för att hög ränta är inte så bra för svenska folket. Ja, man får ju fan ta mig ta konsekvenser om man dragit på sig stora skulder, inte kunnat bo i hyreslägenhet och inte velat köra en äldre bil som man köpt för sina kontanter!

Helt riktigt. Varför i helskotta ska vi som INTE tagit lån och levt över våra tillgångar pröjsa andras kalas bakvägen? Dessutom så har inte en räntesänkning den effekten nu som dom vill att den ska ha.. Se på USA. Vad dom än gör så rycker börsen till lite för att sen dala. Lite som att ge CPR vid hjärtstillestånd.
Loggat
krabban
Erfaren medlem
**

Medlem nr.: 3701

Visa album

Hemsida
« Svara #151 skrivet: 090218, 16:22 »

Riktigt trist med kronans fall, bara hoppas att den stärks i framtiden.
Sedan är det ju inte svårt att ha ett bankkonto nere i Thailand o skicka över SEK när kursen är attraktiv.
Skickade en större summa i juli fick nästan 5,60 per krona.
Sedan är det inte fel att kanske ha ett sparande i Euro det har visat sig vara väldigt bra.
Loggat
tom_yam
Superhjälte

Medlem nr.: 3340

Visa album

« Svara #152 skrivet: 090218, 16:56 »

Helt riktigt. Varför i helskotta ska vi som INTE tagit lån och levt över våra tillgångar pröjsa andras kalas bakvägen? Dessutom så har inte en räntesänkning den effekten nu som dom vill att den ska ha.. Se på USA. Vad dom än gör så rycker börsen till lite för att sen dala. Lite som att ge CPR vid hjärtstillestånd.
Får man fråga på vilket sätt DU betalar de andras kalas?
Loggat
stockis
Flitig postare

Medlem nr.: 3521

Visa album

« Svara #153 skrivet: 090218, 21:15 »

Usch, hoppas på att kronan går upp till över iaf 4.20 bath  tills jag åker första april. Blir en dyr månad i thailand annars....
Loggat
Endoo
Superhjälte

Medlem nr.: 173

Visa album

Hemsida
« Svara #154 skrivet: 090218, 22:03 »

Det kan gå fort, inte så länge sen den låg på strax över 5.
Loggat
Martin
Administratör
Superhjälte

Visa album

Hemsida
« Svara #155 skrivet: 090218, 23:36 »

Indirekt så gör man det. För att hålla rörliga räntan lägre för de som har en himla massa lån, sänker man räntenivån, som idag minskar kronans värde och ökar priserna inte enbart för de som åker utomlands, men även för import av allt -- > dvs. priserna på massor av varor ökar. Det som då inte har lån har bara förlorat på detta då priserna har ökat mer än vid normal inflation.
Loggat
tom_yam
Superhjälte

Visa album

« Svara #156 skrivet: 090219, 00:20 »

Indirekt så gör man det. För att hålla rörliga räntan lägre för de som har en himla massa lån, sänker man räntenivån, som idag minskar kronans värde och ökar priserna inte enbart för de som åker utomlands, men även för import av allt -- > dvs. priserna på massor av varor ökar. Det som då inte har lån har bara förlorat på detta då priserna har ökat mer än vid normal inflation.
Martin, frågan var egentligen ställd till McTanner och jag tittar gärna på ett ev. svar från han också Med glimten i ögat (blinkande)

Men svarar väl dig också eftersom ämnet är intressant.

Först så tänkte jag börja med att räntorna i både USA och Japan är lägre än vår svenska ränta, i USA ett spann mellan 0-0,25% jämfört med vår 1%. I praktiken är deras styrränta 0,25% sen ett tag. I England är den 1%.
Trots detta så rasar kronan gentemot deras valutor. Alltså är det inte så enkelt som att skylla på räntan. Problemet idag för oss svenskar är att kronan är en skitvaluta. Tidigare så var ju Sverige och kronan ett instrument att räkna med (nu menar jag ett antal år tillbaka) men så är det inte längre och lär aldrig bli igen.
Att sänka styrräntan till den nivå den är idag är bl.a. ett sätt att stimulera ekonomin och företagen att investera.
OCH, ett sätt att se till att bankerna inte råkar ut för valutaförluster vilket ju inte är bra för varken bankerna eller staten eller låntagare vilket de flesta av oss är på något sätt (även de som bor i hyreshus).

Kan väl säga att jag med dagens kurs jämfört med när jag var nere i november får betala c:a 10% mer vilket ju inte känns så kul. Men jag försöker trösta mig med ett Changen bara gått upp från c:a 1,40 kr och nu ligger 15,58 Med glimten i ögat (blinkande)

Men kanske man har tur så att kursen ändras till mitten på mars när nästa resa sker Leende (smiley)
Loggat
Martin
Administratör
Superhjälte

Visa album

Hemsida
« Svara #157 skrivet: 090219, 00:49 »

Jag vet att det inte är så enkelt, men det ligger något i den enkla förenkligen jag gjorde. Det är bara att titta på kursens utveckling och räntebeskeden i Sverige, så syns det tydligt. Jag borde egentligen än så länge inte klaga, då min lön utbetalas i danska kronor, så jag tjänar på det, men ändå ...

Samtidigt som Changen gått upp 10% har min lön också gjort det sedan i november. Leende (smiley)

Men om man tittar på det stora hela, så ser man att stimulansen för tillfället inte hjälper vad gäller företagen och om inte läget förändras i världen kommer dessa sänkningar bara hjälpa kronan att falla och det enda folk pratar om i media är deras förbannade bostads- och husräntor.
Loggat
pellebl
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 2975

Visa album

« Svara #158 skrivet: 090219, 01:30 »

Har köpt en lägenhet i Thailand som skulle varit klar nov -08 men blev klar 1 sept istället. Vare nere sista två veckorna i september och besiktigade och slutbetalade lägenheten. Vet att några i huset inte betalat eller betalade kring årsskiftet. Om man jämför kursen sept -08 och en bit in på -09 så har vi sparat i runda slängar 65 000 sek! Klappar! Dansar

Pelle
Loggat
tom_yam
Superhjälte

Visa album

« Svara #159 skrivet: 090219, 01:38 »

Martin.

Skönt att Changen är värdebeständig för dig Med glimten i ögat (blinkande)

Pelle.

Förstår att du är nöjd med ditt val.
Loggat
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 Skriv ut 
ThailandForumResorTransport och administrationPengar och ekonomiÄmne: Varning - kronan i fritt fall.

Gå till:  

Tid och datum: 140823, 13:25
Länkar    Om forumet    Cookies    Kontakta oss    -    Copyright 2006-2013, Design Terabyte Nordic
www.ThailandHotell.se
www.KaronBeach.se •  www.Kata.se •  www.KamalaBeach.se •  www.Lanta.se •  www.AoNang.se