Logga in eller registrera dig som ny medlem.

Fyll i användarnamn och lösenord!
    avancerad

ThailandForumResorTransport och administrationVisum och passÄmne: förvirrad när de gäller visum till thailand och grannländerna!!
Sidor: [1] Skriv ut 
Författare Ämne: förvirrad när de gäller visum till thailand och grannländerna!!  (läst 1791 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EmiliaLundberg
Nykomling
*

Medlem nr.: 6867

Visa album

« skrivet: 100923, 12:15 »

Hej

vi ska vara borta i 60 dagar totalt och hade tänkt att bara vara i thailand.

Men för att slippa skaffa visum till thailand har vi hört att om du reser ut ur thailand och sen tillbaka så får du 15? nya dagar. Någon som vet om detta stämmer?

så vi tänkte därför passa på att besöka laos, vietnam och kambodja ev malaysia också men vi tänkte bara vara där några dagar, max 1.5 vecka på vardera ställe. Hur är de med visum där då? och hur blir det när vi kommer tillbaka till thailand?

tacksam för hälp  Leende (smiley)

Loggat
LantaMas
Hjälte

Medlem nr.: 6317

Visa album

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 100923, 15:46 »

15 dagar om ni kommer in landvägen. 30 dagar om ni flyger in.
Loggat
hille
Superhjälte

Medlem nr.: 431

Visa album

« Svara #2 skrivet: 100923, 17:09 »

Visum till Laos får man köpa vid gränsen. Visum till Malaysia är gratis, fås vid gränsen. Visum till Kambodja köps vid gränsen eller beställs i förväg på internet (finns en länk här ngn stans). Visum till Vietnam behövs inte, svenskar får stanna i 15 dagar.
Loggat
EmiliaLundberg
Nykomling
*

Visa album

« Svara #3 skrivet: 100923, 21:49 »

Tack för hjälpen Glad
Loggat
stgrhe
Superhjälte

Medlem nr.: 1433

Visa album

« Svara #4 skrivet: 100924, 01:32 »

Visum till Laos får man köpa vid gränsen. Visum till Malaysia är gratis, fås vid gränsen. Visum till Kambodja köps vid gränsen eller beställs i förväg på internet (finns en länk här ngn stans). Visum till Vietnam behövs inte, svenskar får stanna i 15 dagar.

Tillåt mig att korrigera din text ovan; visum behövs inte till Malaysia.

En annan anspekt är att man egentligen inte får mer än 14 dagars uppehållstillstånd om man reser in i Thailand landvägen beroende på att immigration räknar både in- som utresedagarna som två dagar. Det är inte så vi räknar dagar i Sverige och tänker man "svenskt" blir det endast 14 dagar.

Göran
Loggat
hille
Superhjälte

Visa album

« Svara #5 skrivet: 100924, 20:53 »

När jag skrev inlägget tänkte jag att nu kommer stgrhe att korrigera mig vad d gäller visum till Malaysia Glad!!! Och han har helt rätt ..man behöver inget visum eftersom man får stanna i Malaysia upp till tre månader efter ankomst.och det är också helt riktigt att man räknar inrese och utresedagen i Thailand
Loggat
martin.agren
Flitig postare

Medlem nr.: 975

Visa album

« Svara #6 skrivet: 100925, 08:21 »

Annars behöver du ju inte heller åka ut från Thailand. Om du söker ett turistvisum innan slutet av mars så får du det gratis, och med ett sådant får du vara i Thailand i 60 dagar. Thailand har nämligen kört sådana "kampanjer" senaste åren, då turismen dippade med den ekonomiska krisen.
Bara att gå in på ambassaden i Stockholm, eller konsulatet i Göteborg. Om du inte bor där så kan du skicka in passen till konsulatet i Göteborg, inte ambassaden i Stockholm.

http://thaiconsulate.se/
Loggat
hille
Superhjälte

Visa album

« Svara #7 skrivet: 100925, 08:50 »

Annars behöver du ju inte heller åka ut från Thailand. Om du söker ett turistvisum innan slutet av mars så får du det gratis, och med ett sådant får du vara i Thailand i 60 dagar. Thailand har nämligen kört sådana "kampanjer" senaste åren, då turismen dippade med den ekonomiska krisen.
Bara att gå in på ambassaden i Stockholm, eller konsulatet i Göteborg. Om du inte bor där så kan du skicka in passen till konsulatet i Göteborg, inte ambassaden i Stockholm.

Precis!
Jag läste nog frågeställarens inlägg dåligt. Om ni egentligen bara vill vara i Thailand så är det naturligtvis ett 60dagars visum ni skall ha!
Loggat
Endoo
Superhjälte

Medlem nr.: 173

Visa album

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 100925, 08:57 »

Men visst får man 15 dagars uppehålls tillstånd när man kommer landvägen till Thailand. Dvs tex in dag 7 och måste ut dag 21.

Hur räknar man i Sverige? Räknar man inte in och utresa dagen där utan 15 dagar är 17 i praktiken? Har alltid tyckt det varit logiskt i Thailand, dvs man får det dagar som sägs.
Loggat
Endoo
Superhjälte

Visa album

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 100925, 08:59 »

Precis!
Jag läste nog frågeställarens inlägg dåligt. Om ni egentligen bara vill vara i Thailand så är det naturligtvis ett 60dagars visum ni skall ha!

Jag undrar av vilken anledning trådkaparen hellre reser ut till oliak grannländer istället för att vilja skaffa ett visum om man nu helst vill vara i Thailand. Låter i mina öron underligt och betydligt bökigare Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
hille
Superhjälte

Visa album

« Svara #10 skrivet: 100925, 09:36 »

Men visst får man 15 dagars uppehålls tillstånd när man kommer landvägen till Thailand. Dvs tex in dag 7 och måste ut dag 21.

Hur räknar man i Sverige? Räknar man inte in och utresa dagen där utan 15 dagar är 17 i praktiken? Har alltid tyckt det varit logiskt i Thailand, dvs man får det dagar som sägs.

Ja visst är det logiskt! Hur skulle man annars räkna - pussla med antal timmar, eller?
Kan inte tro att det är annorlunda i Sverige heller.
Loggat
stgrhe
Superhjälte

Medlem nr.: 1433

Visa album

« Svara #11 skrivet: 100925, 09:47 »

Säg att du passerar passkontrollen 23.50 den 1 oktober, då räknas de tio minuterna som är kvar på den dagen som en dag och fram till 23.50 nästa dag har man förbrukat två dagar. Går det över midnatt har man förbrukat tre dagar, men i praktiken endast varit i Thailand i drygt ett dygn.

Man skall alltså räkna datum och inte antal dagar, vilket är vad jag försökt säga.

Göran
Loggat
Endoo
Superhjälte

Visa album

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 100925, 09:58 »

Ja visst är det logiskt! Hur skulle man annars räkna - pussla med antal timmar, eller?
Kan inte tro att det är annorlunda i Sverige heller.

Ja du, hur man annars skulle räkna var ju just det jag ville veta, trodde det framgick eftersom stgrhe skrev att vi räknar annorlunda i Sverige.
Loggat
Endoo
Superhjälte

Visa album

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 100925, 10:00 »

Säg att du passerar passkontrollen 23.50 den 1 oktober, då räknas de tio minuterna som är kvar på den dagen som en dag och fram till 23.50 nästa dag har man förbrukat två dagar. Går det över midnatt har man förbrukat tre dagar, men i praktiken endast varit i Thailand i drygt ett dygn.

Man skall alltså räkna datum och inte antal dagar, vilket är vad jag försökt säga.

Göran

Yes, jag är med på hur man räknar här, men undrar hur vi räknar i Sverige. Har vi tidsstämplar där? Jag har innte den blekaste aning hur det sköts i Sverige nämligen.
Loggat
EmiliaLundberg
Nykomling
*

Visa album

« Svara #14 skrivet: 100927, 20:30 »

lättast är ju såklart att skaffa ett visum men vi känner att vi kan åka till de andra länderna när vi ändå är i närheten. Och då var jag lite osäker på hur de blev med visum om man åker fram och tillbaka sådär men nu vet jag  Leende (smiley) tack för hjälpen Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
ThailandForumResorTransport och administrationVisum och passÄmne: förvirrad när de gäller visum till thailand och grannländerna!!

Gå till:  

Tid och datum: 141127, 03:32
Länkar    Om forumet    Cookies    Kontakta oss    -    Copyright 2006-2013, Design Terabyte Nordic
www.ThailandHotell.se
www.KaronBeach.se •  www.Kata.se •  www.KamalaBeach.se •  www.Lanta.se •  www.AoNang.se