|
Wicky
|
|
« Svara #100 skrivet: 080903, 09:52 » |
|
Tack för omtanken.Japp jag ska försöka resa ivÀg i morgon onsdag. Jag har hört av Thai airways hÀr i Swe att flyget ska gÄ enl planerna,men man kan inte lita pÄ det kÀnner jag. Hoppas att man inte blir strandad pÄ Bangkoks flygplats bara,nu nÀr det Àr lite ovisst om Krabi airport kommer att vara öppen pÄ torsd morgon nÀr man ska anlÀnda.
Jag ska försöka rapportera sÄ snart jag vet hur lÀget Àr dÀr pÄ plats.
MVH Laila
Hoppas det löser sig... rapportera om du kan... 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
Captain Thailand
|
|
« Svara #101 skrivet: 080903, 10:04 » |
|
Hehe, Wolfgang Hansson pÄ Aftonbladet har situationen klar för sig (tycker han):  Vad handlar brÄket om?
Makten i politiken. En de rikas revolt mot de fattiga. Folkalliansen PAD vill avskaffa vÀsterlÀndsk demokrati. De tycker den fattiga men talrika landsbygdsbefolkningen har alldeles för mycket att sÀga till om. PAD vill att majoriteten av parlamentarikerna ska utses, inte vÀljas. MilitÀren ska vara med och styra tillsammans med den Àlskade kung Bhumibol.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
stgrhe
|
|
« Svara #102 skrivet: 080903, 10:54 » |
|
För er som undrar hur lÀget hittils idag varit med Thai Airways internationella avgÄngar och ankomster i Bangkok sÄ kan jag berÀtta att det endast varit strul, orsak okÀnd, med tvÄ avgÄngar.
1) TG403 kl 8.00 till Singapore blev instÀlld och följdaktligen blev TG404 tillbaka till Bangkok ocksÄ instÀlld; och
2) TG612 till Kunming i Kina kl. 10.50 blev 2 timmar och en kvart försenade frÄn Suvarnabhumi.
Alla övriga flyg har i stort sett gÄtt och kommit som de skall.
Göran
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
TukTuk
|
|
« Svara #103 skrivet: 080903, 10:59 » |
|
Det Àr kanon att du hÄller oss informerade hÀr nere i Hua Hin mÀrker vi ju inte ett dugg av vad som hÀnder i BKK.....
Stort tack Göran...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
stgrhe
|
|
« Svara #104 skrivet: 080903, 11:17 » |
|
Tidiga eftermiddagens turer med Thai Airways till och frÄn Don Muang har gÄtt sÄ hÀr:
AVGĂ
NGAR
* TG1213 till Phuket 12.35 avgick före tid kl. 12.28 * TG1010 till Udon Thani 13.20 avgick kl. 13.21 * TG1022 till Ubon kl. 13.25 avgick pÄ minuten * TG1233 till Hat Yai kl. 13.40 var instÀlld
Fortfarande finns ingen information om TG1132 som skulle avgÄtt till Chiang Rai kl. 09.10.
ANKOMSTER
* TG1003 frÄn Ubon ankom 12.04, dvs sex minuter tidigt * TG1133 frÄn Chiang Rai skulle ankommit 12.25 men det finns ingen information om vad som skett. Det hÀr Àr samma flygplan som TG1132! * TG1254 frÄn Surat Thani ankom 12.38, dvs tvÄ minuter tidigt * TG1045 frÄn Khon Kaen ankom 13.12, vilket Àr hela 22 minuter tidigare Àn tidtablell. * TG1206 frÄn Phuket ankom 13.54, vilket Àr 16 minuter före tabell.
Förutom Hat Yai Àr det alltsÄ bara Chiang Rai som drabbats Àn sÄ lÀnge men det kan ocksÄ bero pÄ maskinfel och behöver inte vara orsakat av strejk eller dyligt. Som vanligt Àr dock Thai Airways knapphÀndiga med "dÄlig" information (tappade ansikten kanske).
Göran
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
matsomay
Gäst
|
|
« Svara #105 skrivet: 080903, 13:39 » |
|
Hörde nu pÄ morgonen att valkomissionen hade ogiltigförklarat Samaks valvinst pga av oegentligheter.. I praktiken gett grönt ljus avsÀtta Samak. Illa. Samak har svarat med undantagstilstÄnd.. Thailand Àr i högsta grad en skendemokrati. Vad folket Àn röstar pÄ sÄ sÄgas det av vem? Tja, jag hÄller en slant pÄ eliten som vÀgrar reformer och importerar Ànnu en ferrari.. Intressant ocksÄ att se hur lÄngt en vÀstvÀnlig regim kan förgripa sig pÄ demokratin innan omvÀrlden ingriper. För man kan ju gÀrna inte sÄga Kina och i samma veva acceptera samma elitstyre i Thailand bara för dom Àr pÄ "rÀtt sida"?  Det Àr inte valets resultat i sig som EC behandlat utan det handlar om ett förslag att helt enkelt förbjuda PPP pÄ samma sÀtt som tidigare TRT förbjudits. http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30082291Göran Och skillnaden Àr...? Till och borja med sa har inget beslut om upplosande tagits annu. Vidare sa forenklar du hela fragan till en grad att till och med svensk kvallspress ser nyanserade ut i jamforelse. Ditt raljerande om "overgrepp pa demokratin" klingar lite illa i detta skede och din jamforelse med Kina extremt opassande och irrelevant. Demokrati ar en standig process och upphor inte med en eventuell valvinst och ar desperat beroende av en i ovrigt fungerande rattsstat. Eftersom detta inte har funnits i Thailand under mkt lang tid (om nagonsin)sa satts ovriga demokratiska spelregler i undantag. Jag vagar pasta att aldrig har sa pass manga faktiskt engagerat sig i Thailands politik som just nu och att det i sig sjalvt ar ett enormt framsteg for den framtida demokratiska processen. Visst kan man intala sig sjalv att allt ar en komplott mot Samak och sittande regering men med facit av deras handlingar sedan de tog makten sa gar det ju faktiskt att utrona att det mesta ar sjalvforvallat. Att mer och mer folk reagerar mot den skamlosa korruptionen och "politik for egen vinning" ar ett sundhetstecken. Notera att jag inte forsvarar varken valdet eller principen att "utpressa" ovriga samhallet till politisk forandring, men kan forsta den absoluta frustrationen manga kanner. Vad jag försökte sÀga med mitt ytterst opassande raljernade var att man mÄste försvara demokratin. Till skillnad frÄn dig finns det mÄnga som inte tror pÄ slumpen i Thailands fall. Historien talar ett annat sprÄk. Att avsÀtta regeringar som utsetts i legitima val Àr inte försvarbart i en rumsren demokrati herr wille! Du förstÄr kÀra wille att vÀrlden behöver inte bli sÄ svÄr och komplicerad om man bara förstÄr vilka intressen som finns pÄ kartan. Vad det inte du som funderade pÄ att flytta förresten? Kanske till en demokrati rent av? Brukar bli sÄ, folk snackar ett och gör ett annat! 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
flor
|
|
« Svara #106 skrivet: 080903, 22:00 » |
|
BANGKOK: -- Rumours had it throughout the day that Prime Minister Samak Sundaravej was granted an audience with His Majesty the King to inform His Majesty of his intention to resign.
The rumours said Samak had booked time slot of Radio Thailand at 7:30 am to announce his resignation. I kvÀll i Thaivisa, kan bara hoppas det Àr sant sÄ det blir lungt och förhoppningsvis bÀttre. flor
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Malee
|
|
« Svara #107 skrivet: 080904, 03:04 » |
|
Radiotalet slut, Samak sitter kvar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
grynet67
Gäst
|
|
« Svara #108 skrivet: 080904, 08:12 » |
|
Ăr det nĂ„gon som vet om krabis flygplats Ă€r öppen igen? (flygtabeller frĂ„n bangkok-krabi)nya flygplatsen i bangkok
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Pipen
Erfaren medlem

Medlem nr.: 197
Visa album
|
|
« Svara #109 skrivet: 080904, 08:16 » |
|
Farorna med att Äka till Thailand/Bangkok verkar vara betydligt överdrivna i Sverige. HandgemÀnget hÀromnatten skall inte negligeras, men var ett undagsfall. Av nÄgon anledning tillÀts regeringsanhÀngare marschera till den plats PAD hÄller till och brÄk uppstod naturligtvis.
Av undantagstillstÄndet har vi inte sett nÄgot. Det Àr inga militÀrer pÄ gatorna eller fler poliser Àn normalt. Folksamlingar fler Àn 5 personer (som skulle vara förbjudet) uppstÄr ju direkt, bara man stÄr och vÀntar pÄ bussen t ex.
De s k demonstrationerna har pÄgÄtt dagligen i ca 3 mÄnader utanför regeringbyggnaderna. Det Àr inga vÄldsamheter dÀr utan mer i form av politiskt möte dÀr talare avlöser varandra pÄ en scen. EmellanÄt musikupptrÀdande ocksÄ. Det Àr inte demonstranter som tÄgar runt i stan utan man kan röra sig fritt och utan fara, precis som vanligt. Som jÀmförelse kan jag nog sÀga att det Àr betydligt farligare under diverse demonstrationer i Sverige eller t o m vissa fotbollsmatcher (i Sth).
Den politiska splittringen i landet Ă€r heller inget nytt. Ă
tminstone Ànda sedan Thaksins första mandatperiod har landet delats i för/emot Thaksin (och hans underhuggare). För ca 2 Är sedan var Sonthi (PADs ledare) m fl igÄng med Äterkommande demonstrationer, den gÄngen i Lumphini park. Det ledde sÄsmÄningom till nyval den gÄngen. Samma utveckling nu?
Hur som helst, ni som Àr pÄ vÀg hit - ta det lugnt! HÀr Àr ingen som helst fara!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
leobkk
|
|
« Svara #110 skrivet: 080904, 08:18 » |
|
Ăr det nĂ„gon som vet om krabis flygplats Ă€r öppen igen? (flygtabeller frĂ„n bangkok-krabi)nya flygplatsen i bangkok
PÄ http://www.bangkokairportonline.com/node/145 kan du följa vilka flighter som gÄr. Bangkok = BKK, Krabi = KBV. Leo
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LadyLiten
Flitig postare

Medlem nr.: 2082
Visa album
|
|
« Svara #111 skrivet: 080904, 10:36 » |
|
Hela Bangkok Post idag var fylld av Äsikter om att Samak borde avgÄ, samt att det var en av hans mÀn som hade avlidit efter sammandrabbningarna men att han ville skylla det pÄ motstÄndet.
Hur mycket politisk makt har media i det hÀr landet? Kan ett antal förstÄsigpÄare och tyckare fÄ nÄgon avsatt? Och vad hÀnde egentligen 6 oktober 1976?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
flor
|
|
« Svara #112 skrivet: 080904, 10:38 » |
|
I dag hotar dom med att stÀnga internet
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Endoo
|
|
« Svara #113 skrivet: 080904, 10:50 » |
|
Farorna med att Äka till Thailand/Bangkok verkar vara betydligt överdrivna i Sverige. HandgemÀnget hÀromnatten skall inte negligeras, men var ett undagsfall. Av nÄgon anledning tillÀts regeringsanhÀngare marschera till den plats PAD hÄller till och brÄk uppstod naturligtvis.
Av undantagstillstÄndet har vi inte sett nÄgot. Det Àr inga militÀrer pÄ gatorna eller fler poliser Àn normalt. Folksamlingar fler Àn 5 personer (som skulle vara förbjudet) uppstÄr ju direkt, bara man stÄr och vÀntar pÄ bussen t ex.
De s k demonstrationerna har pÄgÄtt dagligen i ca 3 mÄnader utanför regeringbyggnaderna. Det Àr inga vÄldsamheter dÀr utan mer i form av politiskt möte dÀr talare avlöser varandra pÄ en scen. EmellanÄt musikupptrÀdande ocksÄ. Det Àr inte demonstranter som tÄgar runt i stan utan man kan röra sig fritt och utan fara, precis som vanligt. Som jÀmförelse kan jag nog sÀga att det Àr betydligt farligare under diverse demonstrationer i Sverige eller t o m vissa fotbollsmatcher (i Sth).
Den politiska splittringen i landet Ă€r heller inget nytt. Ă
tminstone Ànda sedan Thaksins första mandatperiod har landet delats i för/emot Thaksin (och hans underhuggare). För ca 2 Är sedan var Sonthi (PADs ledare) m fl igÄng med Äterkommande demonstrationer, den gÄngen i Lumphini park. Det ledde sÄsmÄningom till nyval den gÄngen. Samma utveckling nu?
Hur som helst, ni som Àr pÄ vÀg hit - ta det lugnt! HÀr Àr ingen som helst fara!
Satt och sÄg pÄ nyheterna nÀr vi vÀntade pÄ vÄran mat, hörde inget dÄ det var lÄgt ljud men bilderna visade lastbilar i konvoj med pansarvagnar som last, vet du vart dem var pÄ vÀg, kanske var det bara beredskap.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
LadyLiten
Flitig postare

Medlem nr.: 2082
Visa album
|
|
« Svara #114 skrivet: 080904, 10:58 » |
|
I dag hotar dom med att stÀnga internet
DÄ jÀvlar gÄr jag ocksÄ ut och protesterar. Man har vÀl varit med pÄ demonstrationer tidigare, pÄ med maskeringen och hÀmta gatstenar bara...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Bosse
Erfaren medlem

Medlem nr.: 228
Visa album
|
|
« Svara #115 skrivet: 080904, 11:43 » |
|
Demonstrationer i all Àra.Att ge efter för en samling demonstranter Àr inte bra, dÄ sÀtts demokratiseringsprocessen pÄ spel.StÄ upp och utlys ett nyval och lÄt sedan folket fÄ sÀga sin mening. Kanske vore en koalition det bÀsta för landet.Strejker och demonstrationer gör enbart landet svagare ekonomiskt och ingen tjÀnar pÄ detta. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Malee
|
|
« Svara #116 skrivet: 080904, 12:01 » |
|
De kommer hÄlla en folkomröstning om lÀget och framtiden. Bra idé tycker jag.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Bosse
Erfaren medlem

Medlem nr.: 228
Visa album
|
|
« Svara #117 skrivet: 080904, 12:09 » |
|
Folkomröstning nÀr och var ? Kanske det bÀsta men tror inte pÄ det, det Àr bara prat .
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Wicky
|
|
« Svara #118 skrivet: 080904, 13:02 » |
|
nÀmen, stÀnga internet?? kan dom göra sÄ??
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Endoo
|
|
« Svara #119 skrivet: 080904, 13:19 » |
|
Om förra valet gick till pÄ rÀtt sÀtt sÄ kan jag inte se varför utgÄngen skulle bli annorlunda vid nyval...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|