Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
    avancerad
Gå till sidan!
ThailandForumMer om ThailandÖvriga aktuella hĂ€ndelserÄmne: Protestaktioner just nu i Bangkok
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 Skriv ut 
Författare Ämne: Protestaktioner just nu i Bangkok  (läst 6048 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
leobkk
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1834

Visa album

« Svara #40 skrivet: 080830, 00:10 »

En av mina grannar i BKK Àr en f d amerikansk diplomat. I flera Är har han lett amerikanska turistgruppers rundresor i Thailand. Han har gjort en tvÄveckorsresa per mÄnad mellan oktober och april. Tre av hans kolleger har lett de övriga resorna, som gÄtt varje vecka.

IkvÀll fick jag ett email dÀr han meddelar att resebyrÄn stÀllt in samtliga resor för sÀsongen, p g a de oroligheter som pÄgÄr i landet och det stora antal avbokningar de mottagit de senaste dagarna. Det rör sig om en liten resebyrÄ som inte skickar mer Àn nÄgra tusen gÀster per Är till Thailand, men tidigare Är har deras resor alltid varit fullbokade.

SÄvitt jag förstÄr Àr detta mycket illavarslande för Thailands turistindustri. De stora hotellen klarar nog av en temporÀr nedgÄng, men de smÄ hotellen, alla som försörjer sig pÄ att sÀlja pÄ marknader och arrangera utflykter har nog inga stora marginaler att ta av. Om tendensen med avbokningar sprider sig, Àr det en tragedi för mÄnga thailÀndare. Inom nÄgra dygn kanske nÄgot utrikesdepartement avrÄder frÄn resor till Thailand och sedan Àr stenen i rullning.

Varför har dessa demonstrationer tillÄtits eskalera pÄ det hÀr sÀttet?

Vilka krafter tjÀnar lÄngsiktigt pÄ att Thailand dras in i denna konflikt?

Handlar aktionen om ett djupt kÀnt folkligt missnöje efter nÄgra mÄnaders regeringsinnehav, eller Àr det professionella demonstranter som skickats ut tillsammans med en obildad pöbel?

NÀr allt detta sker i inledningen till en lÄgkonjunktur och en miljödebatt om lÄnga flygresor, minskar kanske européers vilja att resa till Thailand denna vinter.

Jag Àr djupt orolig över utvecklingen.

Min förhoppning Àr att det hela fÄr ett snabbt och fredligt slut.

Leo
Loggat
Captain Thailand
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 7

Visa album

Hemsida
« Svara #41 skrivet: 080830, 04:25 »

Hej,

Alla vi som jobbar hÀr inom turistnÀringen oroar oss mer eller mindre. Givetvis för vÄra egna jobb, men Àven för Thailand som vÄrt nuvarande hemland.

Jag hoppas PAD sansar sig och ÄtergÄr till vanliga demonstrationer utan att tredje man drabbas. Alla som kÀnner mig vÀl vet att jag inte Àr en vÀn av Samak (eller Thaksin) men blodiga konfrontationer mellan demonstranter, polis och militÀr (som 1992) vill ingen hÀr se igen.

Som sagt ber jag nÀstan om att PAD sansar sig lite. Jag hoppas vi ser en trevlig avslutning pÄ detta. Kanske ber det i slutÀndan nÄgot bra med sig för Thailand, det fÄr utvecklingen visa.
Loggat
Captain Thailand
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 7

Visa album

Hemsida
« Svara #42 skrivet: 080830, 04:31 »

Ps. Samuis flygplats Àr i nulÀget INTE blockerad, ibland Àr rykten just bara rykten. Skulle det Àndra sig sÄ skriver jag givetvis.
Loggat
Sunebam
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1357

Visa album

Hemsida
« Svara #43 skrivet: 080830, 05:07 »

Citat us masjĂ€vlar:  Undra va det ska hĂ€nda för skit idag dĂ„.

Har ett par kompisar som lyfter frÄn Arlanda 14:35 idag.
Planet har Ànnu inga anmÀrkningar. Det lÄter ju bra iallafall.
Vad hÀnder med turisterna i Phuket? FÄr de Äka buss till Bangkok?

Undra om PAD Àr sÄ pass mÄnga att de klarar av att stÀnga av Suvarnabhumi.
Det tror inte jag de har resurser till.

Bland mina kompisar gÄr det rykten om att nÀsta steg Àr att klippa strömmen hÀr i Bangkok. Oklart vad som ska klippas. Har ocksÄ svÄrt att tro att man kan klippa hela Bangkok.
Loggat
Eremiten
Hjälte

Medlem nr.: 680

Visa album

« Svara #44 skrivet: 080830, 05:52 »

I grund och botten Àr det inte bara PAD som stÀllt till det, det Àr thailÀndare sjÀlva. Man gÄr ut med att regeringen Àr köpt och mutade osv, och sedan springer man sjÀlv och mutar folk till protestera... men frÄgar man var dem fÄtt pengarna frÄn Àr det doneringar, jaha... Till rÄga pÄ allt har man skapat en kanal bara till mobben som protesterar, den Àr pÄ 24 timmar om dygnet.
Jag vet för min svÀrfar sitter och glor pÄ möget nÀstan 24 timmar om dygnet, och folket som pratar Àr varken vettiga eller intressanta mÀnniskor , det Àr personer som söker 5 min i rampljuset... För citera deras favo uttryck samt refrÀnger i lÄtar "Thaksin, Samak Og bai"... Och folk köper det... Man Àr sÄ korkad att lyssna pÄ deras dravel om Thaksin (Thaksin Àr inte min favorit heller) att man glömmer bort oppositionspartiet Àr minst lika korrumperad och vill nog Ästadkomma en kupp dÄ generalen frÄn förra kuppen Àr med i PAD. Samma general som anklagades för korruption av bkk post dÄ han köpte in nigeriansk pansar, och nÀr en minister ifrÄgasatte honom, blev han avsatt...
Vad PAD egentligen vill Ästadkomma Àr en ny kupp, för det funkade innan, och sedan kan de komma till rÀddningen. Det Àr inte att PAD gör som dem gör som irreterar mig, för finns lagom med rötÀgg vÀrlden runt, det Àr att thailÀndarna Àr sÄ blÄsta att gÄ pÄ det nÀr det lamslÄr turistindustrin och marknaden kommer gÄ i botten och stÀlla till det igen.
So what att thaksin betalade isaan folk att för att rösta pÄ honom, folket valde PPP ÀndÄ, det Àr folkvald. LÄt dem ha sina Är och man kommer se senare om dem sitter dÀr... PAD Àr minst lika korrumperad som PPP , hur mÄnga storpartier finns det i thailand egentligen?!
Börjar tröttna pÄ TV kanalen , lÄter för sjuttsingen som man vore i NordKorea... VÀx upp för h-e
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 3

Visa album

Hemsida
« Svara #45 skrivet: 080830, 06:04 »

Uppe med tuppen för att jag ÄR orolig.  Arg Tror dagen idag blir mycket viktigt. UndantagstillstĂ„nd eller Samaks avgĂ„ng?

Dagens första nyhet Àr bra: Hat Yais flygplats har öppnat igen.
Loggat
stgrhe
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 1433

Visa album

« Svara #46 skrivet: 080830, 06:18 »

Dagens första nyhet Àr bra: Hat Yais flygplats har öppnat igen.

Andra nyheten, Àven om den inte har ett dugg med trÄden att göra, var trÄkiga nyheter - 14 personer omkom i en trafikolycka i RoiEt.

Göran
Loggat
Endoo
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 173

Visa album

Hemsida
« Svara #47 skrivet: 080830, 07:59 »

Nu med lite mer klarhet i vad som pÄgÄr och vilka som gör vad har jag hört mig för lite bland mina vÀnner. En av mina bÀsta vÀnner var med vid flygplatsen medan min andra bÀsta vÀn som dessutom Àr bÀsta vÀn med den andra liraren tycker det Àr idiotiskt. Jag har frÄgat var dem vill vinna med detta och dem verkar inte kunna svara, bara att det blri problem i landet. PÄ mitt pÄstÄende att dem skadar sig sjÀlva minst lika mycket har dem inget svar.

Det hÀr gÄr dessutom under kategorin terrorism, om Àn utan dödlig utgÄng.
Mycket fundersam men glad att jag inte behöver "bry" mig egentligen.

Undrar bara om folket fattar nĂ„got av det dem gör och om dem egentligen vet vad dem vill fĂ„ ut  Va?
Loggat
matsomay
Gäst
« Svara #48 skrivet: 080830, 11:25 »

Det verkar som att det blir en favorit i repris.. Thailands poiltiska historia i ett nötskal. Visst Àr utvecklingen oroande för Àven om kombatanterna tror dom har koll pÄ mobben sÄ kan utvecklingen gÄ dom ur hÀnderna.. Undrar om dom Àr medvetna om faran? Och dom mÄste kÀnna sig vÀldigt sÀkra pÄ att inga externa krafter förutom dom sjÀlva kan trÀda fram, troligen dÀrför dom vÄgar spela som dom gör. Finns ju ingen kommunistgerilla i sikte.. Fanns det en kraft som dom inte kunde kontrollera sÄ skulle dom sÀkerligen göra gemensam sak och sitta lugnt i bÄten misstÀnker jag. Tja, funderar och spekulerar som vanligt Med glimten i ögat (blinkande) Cool
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #49 skrivet: 080830, 11:37 »

PAD-anhÀngarna har hÄllit sig rÀtt lugna hittills idag, förmodligen för att de vÀntar pÄ utgÄngen av Samaks möte med kungen. De har "bara" brutit sig in och tagit över nÄgra byggnader i Bangkok. Fredliga, lugna demonstrationer som hÄller sig inom lagen rÄmÀrken.. eller... Rullande ögon (ironi)
Loggat
Packan
Medlem
**

Medlem nr.: 1948

Visa album

« Svara #50 skrivet: 080830, 19:37 »

NÄgon som har en fÀrsk lÀgesrapport?
Loggat
CheapCharlie
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 63

Visa album

« Svara #51 skrivet: 080830, 21:02 »

http://www.bangkokpost.com/pad_mass_protest/pad_mass_protest.php

En del bilder Àr nog inte lÀmpade för kÀnsliga personer.

Loggat
leobkk
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1834

Visa album

« Svara #52 skrivet: 080830, 22:08 »

I morgon bitti kl 7 BKK-tid tÀnker de regeringstrogna i röda tröjor, som samlats under dagen vid Sanam Luang, börja tÄga mot regeringskvarteren dÀr PAD etablerat sig sedan nÄgra dagar. Man fÄr nog befara att det kommer att ske en del sammandrabbningar med PAD-anhÀngare (gula tröjor).

Om ingen ser till att fÄ ett stopp pÄ dessa aktioner kan det i förlÀngningen urarta till ett inbördeskrig.

Det kÀnns absurt att de Àr klÀdda i gula och röda tröjor, som fotbollslag som gör upp om en cup-seger. TyvÀrr Àr lÀget betydligt allvarligare Àn sÄ och jag hoppas att ingen tar tillfÀllet i akt att inleda en statskupp.

Jag Àr mycket orolig för vad som kommer att intrÀffa den nÀrmaste tiden. Vi upplever nu ödesdagar för Thailand.

Leo
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #53 skrivet: 080830, 23:49 »

Leo, jag hÄller med dig till fullo. LÀget Àr utom kontroll och jag tror som du att de nÀrmaste dagarna kan bli vÄldsamma och ödesdigra.
Loggat
mattimatti
Medlem
**

Medlem nr.: 1965

Visa album

« Svara #54 skrivet: 080830, 23:58 »

Hoppas verkligen det lugnar ner sig,annars Àr det lÀge att avboka man fÄr hÄlla koll pÄ vad ud sÀger om sÀkerheten att Äka ner,hÄller tummarna för en fredlig lösning

Mats
Loggat
Gargamel
Gäst
« Svara #55 skrivet: 080831, 00:12 »

Man blir verkligen orolig för vad som kommer att hÀnda . Och hur mÄnga mÀnniskor som kommer att fÄ sÀtta livet till i en upptrappning . Jag Àr orolig för att militÀren bestÀmer sig för att visa upp sin muskler och ser en ny chans att fÄ tillbaks den makt dom en gÄng i tiden hade .

Kan sjÀlv inte sÀga vad som Àr rÀtt eller fel i den thailÀndska politiken . det Àr sÄ invecklad . Som nÄgra har skrivit sÄ byter dom sida och sympatier stup i kvarten . Man har ju en bild av thailands oroliga historia , tyvÀrr sÄ har ju historien en tedens att upprepa sig .
Loggat
mattimatti
Medlem
**

Medlem nr.: 1965

Visa album

« Svara #56 skrivet: 080831, 00:27 »

TyvÀrr Àr det sÄ att historien brukar upprepa sig,det jag Àr orolig för Àr folket i thailand inte vi som ska dit pÄ "sem" vi kan alltid vÀlja var vi ska Äka men tankarna gÄr till folket som bor dÀr
Loggat
engard
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 43

Visa album

« Svara #57 skrivet: 080831, 11:05 »

TyvÀrr Àr det sÄ att historien brukar upprepa sig,det jag Àr orolig för Àr folket i thailand inte vi som ska dit pÄ "sem" vi kan alltid vÀlja var vi ska Äka men tankarna gÄr till folket som bor dÀr

Klappar!  JC_goodpost
Loggat
Gargamel
Gäst
« Svara #58 skrivet: 080831, 13:58 »

Enligt BBC och CNN , sÄ det lugnat ner sig lite . Men regering har gjort klart att dom inte kommer att lÀmna sina platser . Och enligt BBC sÄ kommer dom aldrig att backa för demostrationer , anledningen Àr dom kommande budget förhandlingar dÀr alla medlemar i regeringen har ekonomiska intressen och möjligheter att fÄ stora kontrakt pÄ byggprojekt och liknande . Det handlar om miljoner och det kommer ingen av dom backa ifrÄn . DÄ Àr möjligheten större att dom slÄr emot demostrationerna .

PremiÀr minstern har sagt att han nu vill ha hjÀlp av parlamentet och polisen att fÄ stop pÄ dom oroligheter som pÄgÄr runt i landet . Vi fÄr se fram över vad detta kommer att innebÀra .
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #59 skrivet: 080831, 14:16 »

Det Àr lugnt i vÀntan pÄ att krismötet ska vara över. NÀr det Àr över fÄr vi se om det finns nÄgon vilja till att ena landet eller om de olika fraktionerna kommer att elda pÄ de sina för fortsatta oparlamentariska ÄtgÀrder.

Det som jag just nu finner mest störande (tom stötande)Àr att PAD sÀger att de tycker att det thailÀndska folket inte klarar av en demokrati. De föreslÄr att folket ska fÄ bestÀmma 30% av regeringen, resten dvs 70% av de styrande ska utses av en kunnig grupp. Det Àr elitstyre, inte demokrati. Undrar om demonstranterna Àr medvetna om att de demonstrarar för att avskaffa demokrartin!

Jag uppdaterar min blogg om lÀget hela tiden men jag vet inte om jag fÄr skriva det hÀr? Om det faller under reklam-regeln, kan du klippa bort detta Martin? Tack!
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 Skriv ut 
ThailandForumMer om ThailandÖvriga aktuella hĂ€ndelserÄmne: Protestaktioner just nu i Bangkok

Gå till:  

Tid och datum: 100908, 13:45
Länkar    Om forumet    Cookies    Kontakta oss    -    Copyright 2006-2010, Design Terabyte Nordic
www.ThailandHotell.se
www.KaronBeach.se •  www.Kata.se •  www.KamalaBeach.se •  www.Lanta.se •  www.AoNang.se