Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
    avancerad
Gå till sidan!
ThailandForumMer om ThailandÖvriga aktuella hĂ€ndelserÄmne: Protestaktioner just nu i Bangkok
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 Skriv ut 
Författare Ämne: Protestaktioner just nu i Bangkok  (läst 6050 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Sunebam
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1357

Visa album

Hemsida
« skrivet: 080826, 07:53 »

Just nu protesterar det ca 10.000 mÀnniskor utanför NBT Tv kanal som Àgs av regeringen. 80 personer har gripits med vapen.

KÀnns olustigt. Bor ett stenkast dÀrifrÄn.
Jag som tÀnkte Äka och köpa en sÀng idag, lÀr ju inte komma fram dÀr nu Leende (smiley)

Detta kan eskalera enligt thailÀndska nyheter.

I morses bröt sig ett antal personer in i Tv huset och klippte strömmen.

Protestanterna vill att regeringen ska avgÄ.

LÀs mer pÄ Bangkok Post
www.bangkokpost.com
« Senast ändrad: 080826, 08:04 av Sunebam » Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 3

Visa album

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 080826, 11:16 »

Usch, stackars dig att vara dÀr nu. Har kollat pÄ TV och pratat med maken, det lÄter inte bra alls!

Kan du inte lÀgga ut bilder och rapporter pÄ bloggen Sunebam?
Loggat
LÄngrygg
Medlem
**

Medlem nr.: 1460

Visa album

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 080826, 12:50 »

Jag la upp lite bilder frÄn tv. Av nÄgon anledning har jag kass bild pÄ vissa thaikanaler idag, antagligen pÄ grund av vÀdret...

www.langrygg.com

Loggat
Wicky
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 548

Visa album

« Svara #3 skrivet: 080826, 13:49 »

har inte hört nÄtt om det hÀr...
hoppas ingen skadar sig...
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 080827, 14:44 »

IkvĂ€ll (ungefĂ€r nu) ska demonstranterna ut ur regeringingsbyggnaden - frivilligt eller med vĂ„ld. Hoppas det inte blir vĂ„ldsamt!  Ledsen
Loggat
Bosse
Erfaren medlem
**

Medlem nr.: 228

Visa album

« Svara #5 skrivet: 080827, 23:19 »

Är det nĂ„gon som har hört nĂ„got nytt om demonstrationerna i Bangkok? Hur Ă€r det med flygplatsen? Är det problem att flyga till Bangkok?
Loggat
leobkk
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1834

Visa album

« Svara #6 skrivet: 080827, 23:23 »

Är det nĂ„gon som har hört nĂ„got nytt om demonstrationerna i Bangkok? Hur Ă€r det med flygplatsen? Är det problem att flyga till Bangkok?

Nej, det Àr inga problem. Inga plan landar i regeringskvarteren, bara en och annan helikopter.

Leo
Loggat
Bosse
Erfaren medlem
**

Medlem nr.: 228

Visa album

« Svara #7 skrivet: 080828, 06:59 »

det förstÄr jag ocksÄ men skall man dra igÄng en kupp sÄ besÀtter man inte bara televisionen utan Àven fltgplatser,
Loggat
wille
Gäst
« Svara #8 skrivet: 080828, 09:49 »

det förstÄr jag ocksÄ men skall man dra igÄng en kupp sÄ besÀtter man inte bara televisionen utan Àven fltgplatser,

Det bemodade de sig inte med sist iaf.
Loggat
leobkk
Mycket flitig postare

Visa album

« Svara #9 skrivet: 080828, 11:14 »

De hÀr demonstrationerna Àr riktade mot regeringen, ockupationen av TV-kanalen var vÀl en markering av att man anser den vara regeringsvÀnlig. Om PAD skulle besÀtta flygplatsen, förmodar jag att militÀr skulle kallas in omgÄende.

Det Àr protester det handlar om och ingen militÀr ockupation. De vapen som beslagtagits har varit tvÄ pistoler, nÄgra knivar och nÄgra pÄkar.

SÄvitt jag förstÄr Àr PAD ute efter uppmÀrksamhet och det fÄr man genom att demonstrera i centrala delar av huvudstÀder dÀr mediebevakningen Àr hög. SjÀlv kÀnner jag ingen oro för att anvÀnda flygplatsen, dÀremot undviker jag de stadsdelar dÀr demonstrationer förekommer eftersom de nÀstan alltid leder till trafikkaos.

Leo
Loggat
matsomay
Gäst
« Svara #10 skrivet: 080828, 14:30 »

Finns det starka kopplingar emellan PAD och militÀren eller sitter dom nöjda med godis frÄn regeringen Samak? Om inte Àr givetvis en miltitÀrkupp att rÀkna med vad det lider.. kanske Àr mobben en förlöpare till stora dundret?

TÀnker pÄ den gode Carl Bildt som stod och höll lovtal för den thailÀndska demokratin nÀr man skulle sÀlja JAS.. FÄr se hur det gÄr? Chockad
Loggat
leobkk
Mycket flitig postare

Visa album

« Svara #11 skrivet: 080828, 15:26 »

Det stĂ€mmer att Thailand, Ă€n sĂ„ lĂ€nge, har en folkvald regering. Även om det finns anklagelser om röstköp pĂ„ sina hĂ„ll, har jag inte sett nĂ„gra anklagelser om valfusk i form av att valsedlar skulle ha bytts ut i urnorna eller att röstlĂ€ngder förfalskats.

PÄ nÄgot sÀtt kanske det Àr Àrligare av politiker att dela ut pengar före ett val för att man ska rösta pÄ dem, Àn att lova guld och gröna skogar som man inte stÄr för nÀr man blivit vald?

I PAD:s ledning finns en f d general, men hur vÀnskapsbanden löper mellan politiker och militÀr Àr nog svÄrt att avgöra. Samak Sundravej Àr f ö bÄde premiÀrminister och försvarsminister av den anledningen att han ska kunna beordra militÀren att hÄlla sig i kasernerna. Kanske kan han Àven beordra dem att rensa gatorna om han anser att PAD gÄtt för lÄngt?

Leo
Loggat
engard
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 43

Visa album

« Svara #12 skrivet: 080828, 17:28 »

PÄ nÄgot sÀtt kanske det Àr Àrligare av politiker att dela ut pengar före ett val för att man ska rösta pÄ dem, Àn att lova guld och gröna skogar som man inte stÄr för nÀr man blivit vald?

Klappar!

Loggat
Sunebam
Mycket flitig postare

Medlem nr.: 1357

Visa album

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 080828, 19:52 »

Vilket den sittande regeringen uppfyllt alla punkter utom 1.
Otur med konjuktur och andra saker de inte kan rÄ för.
Loggat
LÄngrygg
Medlem
**

Medlem nr.: 1460

Visa album

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 080829, 02:23 »

Vad sÀgs om demonstrationerna dÀr hemma? Pratar folk om det? Media?
Verka vÀldigt tyst?
Loggat
Captain Thailand
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 7

Visa album

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 080829, 04:30 »

Hej,

De nu "stridande" partierna och grupperna kallar sig (fritt översatt): Partiet för folkets makt (PPP), Demokraterna (Phak Prachathipat) och Folkets allians för demokrati (PAD). Alla sÀger sig de strida för den breda massan, medelklassen och kungahuset, men för mig som utomstÄende kÀnns det ibland mer som en maktkamp mellan olika rika och mÀktiga fraktioner i Bangkok.

Om man tittar pÄ samtliga ledare inom dessa partier och grupper hittar man snart "band" och kopplingar dessa emellan. Samak var tidigare en högerkraft (!) inom Demokraterna, Sondhi var bundis med Thaksin och alla tre har band till kungahuset (inte minst ledande krafter Demokraterna), militÀren, media och polisen.

Sondhi Limthongkul (PAD) var en mediamogul av stora mÄtt, men led stort ekonomiskt pga av den finansiella krisen 1997. Sondhi kallade honom sÄ sent som 2001 Thaksin för; "den bÀsta ledaren för Thailand nÄgonsin"). Nu Àr de varandras vÀrsta fiender, Àven om Thaksin kanske numer verkar mest i kulisserna.

Samak Sundaravej (PPP) Àr den nuvarande premiÀrministern och han var tidigare medlem i "Àrkefienden" Demokraterna. Han Àr en kÀnd anti-kommunist och anses ha en betydelse för massakern pÄ Thammasat University dÄ (officiellt) 46 unga vÀnsteranhÀngare miste livet (Samak pÄstÄr sjÀlv att det var en som dog). Numer representerar han ett parti som sÀger sig vÀrna om de fattiga pÄ landsbygden (inte riktigt det Samak har gjort sig berömd för innan), Àven om mÄnga anser detta vara ren populism.

Det finns mÄnga fler band dessa trÀtande krafter emellan. Thailands inrikespolitik Àr minst sagt ett komplicerat kapitel. Jag sÀger vÀl som min fru: "stackars Thailand".
Loggat
marie
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 46

Visa album

« Svara #16 skrivet: 080829, 08:43 »

Vad sÀgs om demonstrationerna dÀr hemma? Pratar folk om det? Media?
Verka vÀldigt tyst?

Det har varit nÄgra smÄ inslag pÄ TV:s nyhetskanaler. Jag sÄg Àven en artikel i Metro hÀromdagen.
Loggat
Endoo
SuperhjÀlte

Medlem nr.: 173

Visa album

Hemsida
« Svara #17 skrivet: 080829, 10:00 »

Jag Àr inte superinsatt i detta men bÀsta vÀnner (Thai) följer det dagligen pÄ tv och har sjÀlv varit uppe i pansamit pÄ anti Taksin proteterna som nu varat dagligen i jag vet inte hur lÀnge, men mÄnader...

För ett par dagar sedan beordrade regeringen högsta polisen att fÄ stop pÄ dessa dagliga men fredliga tillstÀllningar med talare och annat.
Polisen struntade dÄ i ordern men verkar nu ha givit efter för trycket och pÄ tv ses bilder pÄ poliser som misshandlar och griper demonstranter.

Det sa ocksÄ att om det blir minsta oroligheter kommer alla sydliga flyplatser och vÀgar upp mot Bangkok att stÀngas ner helt.
Detta verkar ha hÀnt nu, men Àr osÀker. Vet bara att vÄra vÀnner tog bilden och fick vÀldigt brottom ut till flygplatsen och vi mötte flera pickups fyllda med folk med plakat etc.

Har bara pratat med dem kort för de ville vi skulle hÀmta deras dotter frÄn skolan.

Jag brukar inte vara sÄ dramatisk av mig men i detta fallet sÀger magkÀnslan att det hÀr skulle kunna bli riktigt otrevlig ganska sÄ snabbt.

FördjÀvligt rent ut sagt.

(intÄget pÄ tv stationen skedde utan motinsats frÄn polis som redan fanns inne pÄ stationen men gjorde inte direkt nÄgot för att stoppa de första som gick in, men denna fredliga protest som dem hÄllit dagligen ŽÀr inte lÀngre uppskattad.

RÀtta mig om jag har fel men det Àr sÄ jag har fÄrstÄtt det hela.
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 080829, 10:02 »

Phuket flygplats Àr stÀngd pga att demonstranter blockerat in- och utfarterna. Songklas flygplats ska tydligen ocksÄ vara stÀngd men det har jag inga sÀkra uppgifter om. Suvarnabhumi har höjt beredskapen.
Loggat
Malee
SuperhjÀlte

Visa album

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 080829, 10:07 »

Endoo, polisen struntade inte i orden. Det kom ett domstolsbeslut pÄ att de skulle skingra demonstranterna, men regeringen gav ordern att de skulle avvakta. De ville att PAD skulle avsluta sin demonstration i fred och gÄ hem, vilket dom inte gjorde och sen blev det sÄ hÀr.

Fredliga demonstrationer frÄn PAD sida, pyttsan!
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 Skriv ut 
ThailandForumMer om ThailandÖvriga aktuella hĂ€ndelserÄmne: Protestaktioner just nu i Bangkok

Gå till:  

Tid och datum: 100908, 14:14
Länkar    Om forumet    Cookies    Kontakta oss    -    Copyright 2006-2010, Design Terabyte Nordic
www.ThailandHotell.se
www.KaronBeach.se •  www.Kata.se •  www.KamalaBeach.se •  www.Lanta.se •  www.AoNang.se